onsdag 24 april 2013

Tutorial Bläckfiskar

Jag har fått många förfrågningar om mönstret på bläckfiskar och när jag och Jeanette pratade om det så bestämde jag mig för att göra en enklare tutorial med bilder för att försöka underlätta för de som är nya vid virkning eller ovana vid att göra figurer jämfört med platta objekt.
Jag vill säga att detta är den första tutorial jag gör, så jag tar gärna emot tips på hur jag kan göra det bättre i framtiden.

Vega är gjord i ett 100% bomullsgarn i färgen Denim som jag fått. Jag använde virknål 4 och gjorde med dubbelt garn eftersom garnet var så tunt, till stickor 2,5- 3.

1. Gör en magisk cirkel med 6 fasta maskor. (För den som inte har gjort magisk cirkel förr så finns där en jättebra video på youtube, sök på "magic circle crochet tutorial")
2. Gör 2 fasta maskor i varje fast maska från föregående varv.
 Då ska det se ut ungefär såhär:


Fortsätt sedan med ökningarna.
3. 2 fasta maskor i varannan maska från föregående varv.
4. 2 fasta maskor i var tredje maska från föregående varv.
5. 2 fasta maskor i var fjärde maska från föregående varv.
6. 2 fasta maskor i var femte maska från föregående varv.
 Ökningarna är nu klara och det ser ut såhär:
(Viktigt, mät diametern innan du går vidare. Enligt konsumentverket måste leksaker till barn vara bredare än 44,5 mm. Är din mindre så gör ett extra varv med ökningar tills det är över 44,5 mm)

och på baksidan:


7-10 är enkla varv, dvs att man gör en fast maska i varje fast maska från föregående varv. Inga ökningar. Detta gör att den tidigare platta rundeln nu kommer att bli skålformad.
Jag använde startänden som maskangivelse så jag visste var varvet började och slutade, det är därför det sticker ut en tråd ur den.

och baksidan:


11- 16. Två varv med minskningar och sedan ett varv enkelt. Gör detta två gånger.
(Dvs. Två minskningsvarv, ett enkelt, två minskningsvarv, ett enkelt)
Minskningsvarven: Två gånger på varvet så gör man 2till1, dvs du gör två maskor till en genom att gå ner i första maskan, ta omslag, ta upp och direkt gå vidare till maska två och ta ett omslag där. Sedan gör du som vanligt med en fast maska men du tar av båda omslagen på en gång.


När varv 16 är gjort ser det ut såhär:


Om du inte har fäst startänden så är det bra att göra det nu innan det blir för trångt att vända virkningen ut och in. Välj vilken sidan du vill ha utåt, det är en smaksak och resultatet blir precis lika bra vilken du än väljer. Jag valde att ha den randiga sidan, där man kan se spiralen, utåt.
Dra ihop den magiska cirkeln en sista gång och fäst sedan tråden. Gör detta på den sidan som du bestämt ska vara insida så kan trådänden vara kvar när du fäst den. Då riskerar du inte att fästningen går upp för du klippt av tråden för nära inpå.


Jag valde att inte dra ihop den magiska cirkeln helt, för jag ville fästa en snodd igenom den. Ni kan även se trådänden som nu är fäst men sitter kvar.
Sedan tvinnade jag ihop en snodd att hänga upp bläckfisken i, men du kan lika gärna virka en eller bara fästa ett fint band. Vi vill gärna att där är någon form av upphängningsmöjlighet så att barnet även kan ligga och titta på bläckfisken om den är hängd ovanför sängen eller skötbordet.
Jag knöt ihop snodden i änden och sydde sedan med samma tråd igenom knuten ett par gånger så att den säkert skulle sitta. Sedan stoppade jag in virknålen i hålet och drog ut snodden.


17- 24 Nya minskningar. Ett varv med två minskningar och sedan ett enkelt varv. Gör detta fyra gånger. (Minskningsvarv, enkelt varv, minskningsvarv, enkelt varv, minskningsvarv, enkelt varv, minskningsvarv, enkelt varv)

Nu ser det ut såhär:

25. 1 enkelt varv.


Nu är det dags att göra ögonen och sy på de.
Jag hade inget vitt garn hemma, så jag bestämde mig för att brodera dit enkla ögon som en i gruppen gjorde. Men vill du virka ögon så följer du helt enkelt mönstret, fäster tråden och sparar en tillräckligt lång ände så att du kan sy fast ögonen med den. Sedan broderar du svarta pupiller.

Såhär blev Vegas ögon.
Jag fäste ändarna och knöt sedan ihop de på insidan. Sedan tryckte jag bara in knuten i bläckfisken när den skulle fyllas, återigen för att minska risken att fästning och tråd går upp.


Nu är det dags för armarna/tentaklerna!
Lägg upp luftmaskor till en längd av 20 centimeter (på det sättet vet du garanterat att tentaklerna är inom storleksgränsen).


När du har gjort tillräckligt många luftmaskor, i mitt fall blev det 40 stycken, så kan det vara en idé att skriva ner så att man inte behöver mäta varje arm. (Och ja, det är skrattretande att läsa det kan jag tänka mig, men jag har råkat ut för det många gånger. Man tänker "Det kommer jag ihåg, det behöver jag inte skriva upp" och fem minuter senare har man inte en aning om hur många man gjorde).

Du startar i den andra luftmaskan från nålen och sedan gör du två eller tre fasta maskor i varje luftmaska för att den ska krulla ihop sig.


När du har gjort hela vägen tillbaka till bläckfisken så gör du en fast maska för att fästa armen.


Gör sedan en fast maska till och lägg sedan upp en ny luftmaskkedja.
Gör sammanlagt 10 armar på samma sätt.
Om de inte krullar sig tillräckligt så testa att göra tre fasta maskor i varje luftmaska istället för två. Vissa behöver att man hjälper till för att de ska rulla ihop sig.
Jag ville jämföra och gjorde en arm med 3 fasta maskor i varje luftmaska, och en arm med 2 fasta maskor i varje luftmaska.


Så där är skillnad. Den till vänster är med 3 och den till höger är med 2.
Men, man kan med lite vilja få de att rulla ihop sig mer och man kan också dra ut de om de är för hårt krullade. Det är en smaksak hur du vill att de ska se ut.
Men så här fint krullade blir de. Ser ut som gamla telefonsladdar.

När du har gjort den sista armen så gör du en fast maska och fäster sedan tråden.


Nu är det dags att göra botten. Innan du fäster tråden så testa om den passar in. Man virkar olika hårt och kan ha gjort något litet fel så stirra er inte blinda på mönstret utan testa först.


Jag vill att mina bottnar går inåt så jag gör de lite större än diametern på hålet. Men återigen, en smaksak.
Fyll sedan bläckfisken.
På bilden använder jag garnrester men detta går inte att göra till godkända bläckfiskar. Vega är kvar hos mig som maskot. Vill ni ha en godkänd bläckfisk måste stoppningen och allt garn gå att tvätta i 60 grader.


Lägg sedan på botten, tryck till så att fyllningen känns bra och sy sedan ihop.


Och så är det klart!


Och återigen till det här med att alla kan göra misstag. Detta är min tredje bläckfisk. Jag har översatt mönstret själv. Jag borde kunna det vid detta laget eller hur?
Har ni hittat felet?
Jag såg det inte förrän när jag gick igenom bilderna och var tvungen att ta upp Vega och se efter.

Ja. Vega har bara 9 armar....

Det fullständiga mönstret kommer här en gång till så ni har allt samlat på ett ställe.

Kroppen:
1. 6 fm i magisk cirkel
2. 2 fm i varje m (12)
3. 2 fm i varannan m (18)
4. 2 fm i var tredje m (24)
5. 2 fm i var fjärde m (30)
6. 2 fm i var femte m (36)
7-10 4 enkla varv (36)
11. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (34)
12. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (32)
13. 1 enkelt varv (32)
14. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (30)
15. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (28)
16. 1 enkelt varv (28)
17. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (26)
18. 1 enkelt varv (26)
19. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (24)
20. 1 enkelt varv (24)
21. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (22)
22. 1 enkelt varv (22)
23. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (20)
24- 25. 2 enkla varv (20)
26. Armarna: *starta med 1 fm. Gör sedan 60 lm. Gör 2 fm i varje lm hela vägen tillbaka (starta i den andra lm från nålen). Avsluta med en fm.* Upprepa 9 ggr runt så att du har 10 armar. Avsluta med sm och dra igenom tråden.

Botten:
1. 5 fm i magisk cirkel
2. 2 fm i varje m (10)
3. 2 fm i varannan m (15)
4. 2 fm i var tredje m (20)
Avsluta med sm och dra igenom tråden. Spara en lång bit till montering.

Ögon: (Gör två)
1. 4 fm i magisk cirkel
2. 2 fm i varje m (8)
3. 2 fm i var tredje m (12)
Avsluta med sm och dra igenom tråden. Spara en lång bit till montering. Använd svart broderigarn till ögats mitt.

Sy fast ögonen på kroppen, brodera dit den svarta mitten. Fyll kroppen och sy fast botten. Fäst tråden ordentligt och klipp av. Eventuellt, sy eller virka dit ett snöre så att barnen som ligger i kuvös kan ha bläckfisken hängande på kuvösen.

13 kommentarer:

  1. Tack för beskrivningen på den sötisen !!
    den ska jag virka t mitt barnbarn som kommer att födas snart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det gick bra att virka den! Grattis till barnbarnet!

      Radera
  2. Nu har jag länkat från min blogg http://ingentingsarskiltharhant.blogspot.se/
    och hoppas att jag kan bidra till att någon mer plockar fram sitt bomullsgarn och börjar virka bläckisar.
    Mitt barnbarn som föddes i måndags hamnade på Neo i Lund. Inte pga för tidigt född utan för glukosfall. En super härlig personal tog hand om lilla Keyla och de unga föräldrarna på ett mycket medkännande sätt.
    Dagen efter råkade jag se detta om bläckfiskar och det berörde mig verkligen.
    Så utsatta de små liven är och så omvälvande det är för föräldrar och syskon.
    Så, det kommer några bläckisar till er i Lund också från mig. Resten kommer att hamna i Helsingborg.

    PS. Lägg in bottenplattan i ditt skrivna "Tutorial Bläckfiskar". Annars är den helt ok att virka efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ska titta in där :)
      Vad skönt att höra att allt gick bra med den lilla. Då förstår jag att det berör. Jag ser fram emot att ta emot bläckfiskar från dig!
      Jag har ingen bra bild på bottenplattan för sig, bara de med alla delarna bredvid varandra eller när den ska sys fast. Men jag ska se om jag kan ta en på nästa eller om jag kan formulera mig så att det är lättare att förstå!

      Radera
  3. Hej
    Nu har jag ej läst alla kommentarer. Jag har virkat amigurumi ett år ca, ska snart sätta igång med ett gäng av dessa och sen ge till neo. Jag har inga problem med att förstå ditt mönster. bra förklarat med bilder och texten förstås lätt. Ett önskemål är dock att efter varje varv skriva maskantalet inom parentes. Tex som nedan:
    varv 1) 6 fm
    varv 2) 2fm i varje maska (12)
    varv 3) 1 fm, 2 i 1 fm (18)
    osv. det gör att det är mkt lättare att komma ihåg vart man är, hur mkt man ska göra osv :-)
    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att du ska ge dig på bläckfiskarna! Det behövs verkligen fler!
      Att jag inte har skrivit maskantalet så är att det i många fall behövs ändras lite för att följa storlekskraven vi har. Då blev det så förvirrande fick jag höra. Vi brukar säga att det tar 3 bläckfiskar innan man kan se den framför sig utan mönster och 2 innan man ser vad man ska ändra för att få den bättre.
      Alla bläckfiskar blir inte lika, men det behövs inte för bebisarna är inte identiska. Alla bläckfiskar kommer ändå till användning, även om de kanske inte är helt enligt mönstret eller att maskantalet inte stämde på något varv.
      Några tips är att markera varje varv med en garnände eller säkerhetsnål och att antingen skriva ner varje varv eller räkna de med att lägga upp tändstickor. Då kommer du säkert rätt på det!
      Hoppas att du får rätt på de
      Mvh Erika

      Radera
  4. Hej!

    Jag har planer på att virka en bläckfisk (har aldrig virkat annat än grytlappar och det också för x antal år sedan) nu undrar jag hur mycket garn som går åt till att virka en bläckfisk.

    Tycker att din beskrivning är mycket bra och tror nog att jag kommer att klara av att virka en bara jag kommer igång. Det enda som verka lite svårt var bottenplattan men nog skall det säkert gå bra det också. Vet förstås inte om du har gjort nån ny beskrivning på just den delen. Har inte läst resten av din blogg ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah vad om jag skulle läsa ordentligt. Det fanns ju en riktigt ordentlig beskrivning på bottenplattan.

      Radera
    2. Hej! Vad kul att du vill virka bläckfisk! Det brukar gå strax under 50 gram, beroende på tjocklek och märke du använder. Räkna med ett nystan per bläckfisk om du gör den enfärgad så ska det nog blir bra :)
      Hoppas du får kläm på det annars är det bara att höra av dig så hjälper jag dig :)

      Radera
    3. Fick äntligen färdig min bläckfisk :) här hittar du den http://syltti78.blogspot.fi/2014/02/amigurumi.html

      Radera
  5. Super idée. Est ce en coton ?

    SvaraRadera
  6. Super idée. Est ce en coton ?

    SvaraRadera
  7. du philcoton 3 de phildar, je viens de le lire sur une autre page, je trouve cette idée superbe

    SvaraRadera